سینوس پیلونیدال (کیست مویی) یک ضایعه عفونی است که عمدتاً در انتهای دنبالچه رخ می‌دهد، در واقع همان گودی که دو سرین را از هم جدا می‌کند.

علل به وجود آمدن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

– رشد موهای بدن به سمت داخل همراه با تغییرات هورمونی

– اصطکاک (نشستن برای مدت طولانی و یا اصطکاک پشت با لباس)

– عفونت

-سابقه خانوادگی کیست مویی

علائم و نشانه‌ها

• در ابتدا کیست مویی هیچ علائمی ندارد و می‌تواند به ‌صورت یک برآمدگی کوچک و بدون درد شروع به رشد نماید. پس از بروز عفونت، ملتهب می‌شود، پر از چرک شده و به یک کیست دردناک تبدیل می‌شود.
  • درد، قرمزی و تورم
  • خون، چرک یا ترشحات بدبو
  • بروز یک کیست که موهایی از آن بیرون زده است
  • تب (در همه افراد مشاهده نمی‌شود)

درمان کیست مویی

برش و تخلیه کیست

در این روش کیست برش داده می‌شود و چرک موجود در ناحیه آبسه تخلیه می‌گردد. این روش یک عمل سبک محسوب می‌شود و معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. شما قادرید همان روز و یا روز بعد از عمل به خانه خود باز گردید. بر روی ناحیه تحت عمل قرار گرفته یک پانسمان اعمال خواهد شد. شما باید روزانه از زخم خود مراقبت‌های لازم را به عمل‌آورید.

جراحی

برای عفونت‌های مکرر کیست‌های مویی، ممکن است به شما توصیه شود توسط عمل جراحی سینوس و یا مجرای به وجود آمده را حذف نمایید و سپس توسط یکی از روش‌های زیر از بروز عفونت‌های آتی جلوگیری به عمل‌آورید.

برداشت بافت و بستن زخم

در این روش، جراح توسط عمل جراحی کانال و کیست مبتلا به عفونت را همراه با پوست اطراف آن حذف خواهد کرد و سپس زخم را توسط نخ‌های بخیه می بند. این کار کمک خواهد کرد که زخم با سرعت بیشتری التیام یابد. با این‌ حال، در مقایسه با روش برداشت گسترده بافت، احتمال بازگشت عفونت در این روش بیشتر است. جراح برای بستن زخم ممکن است از بخشی از پوست شما استفاده نماید.

چسب فیبرین

در این روش پزشک کیست، باقی ‌مانده‌های آن و موهای رشد کرده به داخل کانال را تخلیه کرده و سپس ناحیه آسیب‌دیده را با چسب قابل ‌جذبی به نام “چسب فیبرین” می‌بندد. ممکن است در این روش نیازی به قرار دادن پانسمان بر روی زخم نباشد. مقداری درد را تجربه خواهید کرد و احتمالاً قادر خواهید بود ظرف یک هفته به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بازگردید. خطر عود مجدد کیست مویی در روش چسب فیبرین بیشتر است.

مراقبت‌های بعد از عمل

• شما می‌توانید پس از عمل به خانه بازگردید.
  • زخم توسط بانداژ پوشیده خواهد شد.
  • داروهای مسکن برای شما تجویز می‌گردد.
  • بسیار مهم است که ناحیه زخم و اطراف آن تمیز نگه‌ داشته شوند.

سینوس عود شونده بعد از جراحی

جراحی کیست مویی